Dator på nationella provet

Exempel på emulerad miniräknare

Länkar om datorn i undervisningen

Hur kom det sig att vi använde datorn vid Nationella provet?

Mycket talar för att datorn använd på rätt sätt i undervisningen kan bidra till ökad förståelse och bättre lärande. Ett teknikst gymnasium bör naturligtvis sträva efter att ta tillvara dessa fördelar.

Vilka faktorer fanns med vid beslutet att använda datorn i undervisningen och på NP?

1. Målen säger vi ska jobba digitalt.
  2. De flesta av eleverna har ingen bra räknare. Det kan vara skönt att slippa den utgiften för en sak som kanske mest kommer till nytta vid NP.
  3. Allt man kan göra på räknaren gör man lika bra eller bättre på datorn och datorn har vi alltid på lektionerna.
  4. Tiden räcker bara för att vi ska bli förtrogna med ett digitalt hjälpmedel och datorerna har vi alltid med oss.
  5. Man slipper ta med två saker till lektionen.
  6. Tidigare var miniräknaren nödvändig på nationella provet men från och med i år är det tillåtet att använda datorn på nationella provet.

Skolverkets instruktioner

I de provdelar där digitala hjälpmedel är tillåtna kan räknare av olika slag eller dator användas. Skolan ska se till att eleverna inte kan kommunicera med varandra eller med andra inom eller utanför skolan under provtillfället. Eleverna får inte heller ha tillgång till otillåten information t.ex. lagrad information på dator eller räknare.Utdrag ur – ”Information till lärare inför de nationella kursproven i matematik enligt Gymnasieskola 2011”

Skolverket förtydligar

Skolverkets svar på min fråga

Portalenmattegruppen

En väg är att stänga av nätet, samla in mobilerna, notera vilka som ej lämnat mobiler och sedan ha handuppräckning innan de använder datorn.

Hindra fusk

Vi kan göra vissa begränsningar av datorns kommunikationsförmåga under provet:

• Ghosta om med en extra installation för prov. Lösenskyddad och stramt begränsad kommunikation
  • Nätverket stängs eller får nytt lösenord den aktuella dagen.
  • Eleven stänger skype, msn, facebook.
  • Eleven stänger ner nätverket och Bluetooth på din dator.
  • Eleven ser till att inte öppna anteckningar eller sådant som kan uppfattas som fusklappar.
  • Eleven sitter med skärmen fullt synlig och provvakten sitter bakom eleverna så det blir fullt synligt vad som görs på datorn.

Om vi gör på detta sätt har vi begränsat möjligheterna till otillåten datoranvändning på de sätt vi kan. Om vi trots detta misstänker fusk kan vi analysera datortrafiken på skolans nät.

Vid NP Ma 1C hade vi av olika skäl (undvika teknikkamp) nätet igång. Jag hade pratat med eleverna om hur man använder datorn på ett tillåtet sätt.

Vi borde trots allt testa SEB, Safe Exam Browser

Vilka hjälpmedel i datorn räknades som tillåtna?

Nackdelar med datorn på NP

• Svårt kontrollera fusk.
  • Upplevs som orättvist.
  • Risk att vi uppfattas som mindre seriösa...

Framtida prov

Vi undviker problem och diskussioner genom att inte använda datorer vid NP i matematik.

Dikussionsunderlag

17 min film: TED Talks Conrad Wolfram