Diskussion:Datorteknik

Datorer

Office Recycling Sverige AB Kontaktad och napp

De skulle samla in datorer och skicka till oss men inget har hänt hittills.

Hästholmsvägen 23 BV SE-116 44 Stockholm

Telefon: +46 (0)8-6693050

E-post:info@officerecycling.se Hemsida:http://www.officerecycling.se Org.nr:556804-8168 Momsreg.nr (VAT):SE556804816801

Verkställande direktör:Philip Eklöf

El-Kretsen i Sverige AB - ej kontaktat

Box 1357 Klara Norra Kyrkogata 31 SE-111 83 Stockholm

Telefon: +46 (0)8-54521290 Fax: +46 (0)8-54521299

IL Recycling AB - ej kontakt

Box 5388 Linnégatan 2 SE-102 49 Stockholm

Telefon: +46 (0)8-6712700 Fax: +46 (0)8-6712730

Allmännt

Skriv kommentarer och tips om hur vi ska förbättra sidan.

En tanke: Lär eleverna så de kan starta en firma för att serva datorer.

Det finns en bra ppt i lärarhandledningen. Den är inte CC även om de flesta bilderna kommer från wikipedia.

Det finns även en bra lektionsplanering som tar upp hela bokens innehåll på cirka 16 lektioner.

Att kolla in:

Planer

Skolverkets kursplan skriver i inledningen:

Ämnet dator- och kommunikationsteknik ger en grund för yrkesmässig verksamhet med installationer och underhåll av hård- och mjukvara. Ämnet behandlar också grundläggande elektronikkunskaper eftersom dator- och kommunikationsteknikens utrustningar och apparater är uppbyggda med elektronik.

I syftet står det:

Undervisningen i ämnet dator- och kommunikationsteknik ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med vanligt förekommande system och komponenter inom dator- och kommunikationsområdena. Genom undervisningen ska eleverna därför ges möjlighet att utveckla kunskaper om system, enheter, komponenter, metoder och arbetssätt som används när datorer är uppkopplade i befintliga nätverk. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att lösa problem, utföra felsökningar och åtgärda fel, både självständigt och i samarbete med andra. Undervisningen ska utveckla elevernas kunskaper om datorsäkerhet och förmåga att arbeta med hänsyn till hållbar utveckling. Den ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att möta och kommunicera med uppdragsgivare och användare på ett serviceinriktat sätt. Undervisningen ska varva praktiska och laborativa moment med teoretiska moment. Genom praktiska övningar ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att hantera och behandla teknisk utrustning. Eleverna ska även ges möjlighet att uttrycka sig både skriftligt och muntligt genom att dokumentera sitt arbete.

Centrala innehållet

Undervisningen i ämnet dator- och kommunikationsteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

De stora rubrikerna nedan är kopior på deet centrala innehållet i kursplanen.

Läromedel

Vi har valt nedanstående läromedel trots, eller kanske just därför att det är inrikt på Windows trots att våra yngre elever kommer ha datorer från Apple.

• Hur funkar det? Kjell & Company: referneslitteratur, ett antal böcker men framför allt på nätet.
  • El&Energi, Datorteknik. Bo Ståhl. Liber: Referenslitteratur ett antal ex.
  • Datorteknik 1a, V2011. Jan-Eric Thelin. Vald kurslitteratur.
    • Lärobok
    • Arbetsbok