Diskussion:Fysik 2

Länkar

Bra GeoGebra för fysik

Centralt innehåll Fysik 2

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

• Rörelse och krafter
    • Tvådimensionell rörelse i gravitationsfält och elektriska fält.
    • Centralrörelse.
    • Vridmoment för att beskriva jämviktstillstånd.
    • Simulering av tvådimensionell rörelse med hjälp av enkla numeriska metoder.
  • Vågor, elektromagnetism och signaler
    • Harmonisk svängning som modell för att beskriva fenomen inom vardag och teknik.
    • Reflektion, brytning och interferens av ljus, ljud och annan vågrörelse.
    • Stående vågor och resonans med tillämpningar inom vardag och teknik.
    • Orientering om ljudstyrka och dopplereffekt.
    • Samband mellan elektriska och magnetiska fält: magnetiskt fält kring strömförande ledare, rörelse av elektrisk laddning i magnetiskt fält, induktion och några tillämpningar, till exempel växelspänningsgeneratorn och transformatorn.
    • Våg- och partikelbeskrivning av elektromagnetisk strålning. Orientering om elektromagnetiska vågors utbredning. Fotoelektriska effekten och fotonbegreppet.
    • Materiens vågegenskaper: de Broglies hypotes och våg-partikeldualism.
    • Fysikaliska principer bakom tekniska tillämpningar för kommunikation och detektering.
  • Universums utveckling och struktur
    • Orientering om aktuella modeller och teorier för beskrivningen av universums storskaliga utveckling och av galax-, stjärn- och planetbildning.
    • Atomens elektronstruktur samt absorptions- och emissionsspektra.
    • Metoder för undersökning av universum. Elektromagnetisk strålning från stjärnor och interstellära rymden.
    • Metoder för att upptäcka och undersöka exoplaneter. Villkor för liv på andra planeter.
  • Fysikens karaktär, arbetssätt och matematiska metoder
    • Modeller och teorier som förenklingar av verkligheten. Modellers och teoriers giltighetsområden och samt hur de kan utvecklas, generaliseras eller ersättas av andra modeller och teorier över tid.
    • Det experimentella arbetets betydelse för att testa, omvärdera och revidera hypoteser, teorier och modeller.
    • Avgränsning och studier av problem med hjälp av fysikaliska resonemang och matematisk modellering innefattande linjära och icke-linjära funktioner, ekvationer och grafer samt derivator och vektorer.
    • Planering och genomförande av experimentella undersökningar och observationer samt formulering och prövning av hypoteser i samband med dessa.
    • Bearbetning och utvärdering av data och resultat med hjälp av regressionsanalys, analys av grafer, enhetsanalys och storleksuppskattningar.
    • Utvärdering av resultat och slutsatser genom analys av metodval, arbetsprocess, felkällor och mätosäkerhet.
    • Fysikens relation till och gränser mot etiska, filosofiska och religiösa frågor.

YouTubefilmer Fy 2

Åke Dahllöf har skapat och delar

Åkes Fy2-filmer på Youtube

Ett par tre filmer har trasiga länkar beroende på att filmen har uppdaterats men det är något som vi ordnar senare.

Stegmetoden

NoK Heureka Fysik 2: Kap 8 s 144-152