Diskussion:Matematik 3C

Mallsida

För att skapa en sida kan man använda Mall Ma3c

Uppdelningen av CI i moduler

Vi har utgått från skrivningen i centrala innehållet för Ma3c och gulmarkerat de begrepp som ger en lagom mängd stoff för en lektion eller som skapar en tydlig enhet som inte går att dela upp. Ofta passar en modul till en lektion men vissa moduler behöver man uppehålla sig vid under ett flertal lektioner.

Bortlyft

Länkar

NP

Övningsprov

Formelsamling

Uppgifter Jonas Hall delat på FB

Triangulering. Skaffa en kartsamling. Välj två baspunkter A, B och mät avståndet noga. Välj tre punkter till så att de två första är basen i en avlång 5-hörning. Eleverna får ska beräkna avståndet från ena baspunkten A till punkten längst bort E men får inte använda triangeln ABE direkt eftersom de uppmätta vinklarna blir ganska nära 90 grader och det då kan bli stora fel.

Arean av en 4-sidig tomt med kända sidlängder och minst en känd diagonal.

Dunkelklubben befinner sig 8,5 sjömil nordost om Uppskäret, närmare bestämt i riktning (kurs) 44°. Sebastian seglar med vinden ut från Uppskäret och länsar åt nord-nordväst, närmare bestämt med kurs 344° i 7,3 sjömil medan han städar ombord. Därefter sätter han kurs rakt mot Dunkelklubben. a) (2/0) Hur långt har han dit? b) (1/1) Vilken kurs ska han sätta?

Bianca styr mot Tortuga och befinner sig 5 sjömil från hamnen som nu är synlig genom diset. Plötsligt ser hon ett ljussken ca 10° babord som ser ut att komma från en stor explosion en bit bort. Straxt därefter mottar hon ett nödanrop på VHF: ”Mayday Mayday Mayday – Det här är Svarta Pärlan, Svarta Pärlan, ca 2,5 sjömil utanför Tortuga. Vår posi…” Där bröts sändningen abrupt. Hon lägger genast en kurs mot ljusfenomenet och rapporterar vidare till sjöräddningen. Därefter beräknar hon avståndet till Svarta Pärlan. Hur långt är det dit?

Styrdokument

Kursplanen

Struktur

Jag har delat upp innehållet i kapitel efter Libers bok. --Håkan Elderstig 15 september 2012 kl. 20.56 (UTC)

Länkar

• Roger Bengtsson har en sajt på wikidot. Den är CC och innehåller mycket bra förklarande texter, mm.
  • Daniel Barker har en sajt med flera kurser på gy 11 och gamla gymnasiet. Här är Ma3c. Daniel är en föregångare på flipped classroom. Det är fritt att läsa och använda men inte full CC (dvs du kan inte själv gå in och ändra).

Bedömningsmatriser

Prov