Hur man redigerar en text på wikiskola

Var kan jag redigera?

Du får jobba på egen hand med en sida. Titta på listan på sidan: Så funkar datorn. Den länkar till em mängd sidor med olika namn. Det finns också ett nummer framför namnet. Du ska välja samma nummer som du har före ditt eget namn i klasslistan. Alltså den som står först i klasslistan tar det första ämnet på listan.

Använd mellanrubriker

En mellanrubrik är en mindre variant av den rubrik som står överst på sidan. Denna sida har flera mellanrubriker i ett kraftigare typsnitt. Mellanrubriker gör texten läsbar. Om texten ser ut som denna knappt läsbara radda bokstäver bör du dela in den i stycken, sätta en rubrik som beskriver varje stycke och flytta om så att texten i varje stycke stämmer med rubriken på det stycket. Samla saker som hör till varje mellanrubrik. Klipp ut och klstra in på rätt ställe.

Efter redigering kan texten se ut så här.

När en text redigerats ser man ofta att man behöver lägga till mer information om vissa delar. Då är det dags att göra förnyade sökningar påinternet eller i böcker.

Det kan vi inte ännu men in princip går det till så här:

• Du måste ha rätt att lägga upp bilden.
  • Ladda upp bilden.
  • Gör en länk till bilden.