Lärarhandledning geometri

Geometri och mätingar bla bla

Rektanglar, kvadrater och trianglar samt deras omkretser och areor - (år 6)

Enheter och skala - (år 6)

(Exempelvis MatteDirekt 6b, vårterminen)

Geometri år 7 - Vinklar, fyrhörningar, trianglar, cirkelns omkrets

Skala mm i år 7 - i Drömresan

Ett tematiskt avsnitt om tidtabeller, tidszoner, tid och hastighet, valutor, kartor och skala finns i slutet av boken matteDirekt. Kapitlet heter Drömresan. Det finns två beting för detta område.

Utvärderingen kan göras med det prov som finns i lärarhandledningen men man kan göra en enjklare variant:

Geometri år 8 - Area

Fler övningar:

Se Matteverkstad

Diverse geometri

Laboration med tyngdpunkter hos geometriska objekt.

PPT med repetition geometri samt algebra och geometri.

Rymdgeometri

Kursplan -
Lektionsplanering – Rymdgeometri åk 9
Gruppuppgifter på rätblock.

Ett diagnostiskt prov.
Lösningar till två uppgifter som eleverna övade sig på att visa fullständiga lösningar.
Ett prov i rymdgeometri har jag.
Övningsuppgifter för den som missat provet och bara behöver nå G: Uppgift 1 om basytan, Uppgift 2 om basytan hos cylindrar, Uppgift 3 om basytan hos kvadrater, Uppgift 4 baklängesräkning (fortfarande med basytan med) ...

En frågeuppgift i powerpoint där eleverna gör sina uträkningar och svarar direkt i powerpoint.

En djup uppgift om maskindiskmedel. Med ledtrådar.

Pythagoras sats

Resultattabell efter en laboration med rätvinkliga trianglar.

Pythagorasuppgifter med idéhistoria (utkast): enkla uppgifter, svårare uppgifter, bevis.

Geobräden

Allra enklaste geobrädesuppgifterna för åk 5

Fler uppgifter för geobräden.

Språk och geometri

Uppgifter som tränar eleverna i att beskriva och använda geometriska begrpp:

Beskriv en bild med geometriska objekt.

Göm skatten i en komplicerad bild.

Beskriv en konstnärlig bild med oklar innebörd.

Mål för åk 9

– kunna använda metoder, måttsystem och mätinstrument för att jämföra, uppskatta och bestämma längder, areor, volymer, vinklar, massor, tidpunkter och tidsskillnader,

– kunna avbilda och beskriva viktiga egenskaper hos vanliga geometriska objekt samt kunna tolka och använda ritningar och kartor,

Kursplaner

Kursplanerna är nedbrutna i små delområden och varje delområde innehåller ett par exemepel på vad man ska kunna för att det delmålet. Det gör det lättare för eleverna att förstå vad de ska kunna. Man kan också utgå från kursplanernas exempel när man konstruerar prov, även om det kanske inte är tillräckligt. Men det är effektivt för att kontrollera om eleverna förstått grunderna. Det finns även olika slag av checklistor där elev eller lärare kan bocka av vilka mål som uppnåtts och vad som behöver övas mer.

Diagnoser, prov och självvärderingar