Matematik

Den utskrivbara versionen stöds inte längre och kanske innehåller renderingsfel. Uppdatera din webbläsares bokmärken och använd standardutskriftsfunktionen istället.

Den här sidan ska utvecklas till en portalsida.

Mattecentrums räknestugor

Tal och räkning

Bråk

Procent

Geometri och mätningar

Algebra

Sannolikhetslära

Gymn??

Grundskolan per årskurs

Matematiklyftet

En undersökning av vad elever tänker om bedömning

Klassificering av uppgifter

Mattetävlingar

Blandade övningar

Diagnoser och bedömning

Didaktik

Studieteknik och organisation

Laborativ matematik

Nationella prov åk 6

Inför NP åk 9

I nian är behovet av repetition stort. Jag tycker inte att det känns kul att köra den repetition som finns i någon bok. Jag vill få in mer variation. Jag har en planering för tolv veckor under våren. Man hinner inte göra grundliga genomgångar av hela områden och det duger egentligen inte att kopiera ut några sidor ur olika matteböcker.

Här är en lista över de områden jag brukar träna. Till varje område finns en lektionsplanering för cirka två veckor med teori och uppgifter blandat.

Kopior på gamla diagnoser och prov blir tråkigt i längden. Om man vill lägga in något nytt och spännande som ändå låter eleverna bruka sina gamla kunskaper behöver man idéer. Jag har en lista över övningar som fungerar även om eleverna redan gjort dem. Och som är ett måste om eleverna inte har fått göra dem. Sedan vill jag gärna repetera algebra mm. Alldeles innan B-provet tränar vi taluppfattning och problemlösning i de gamla B2-proven.

En-lektionsövning med fraktaler samt exempel på elevernas svar.