Repetition av Ma1C

LSammanfattningar av kursen

Sammanfattning Ma1c from Håkan Elderstig

Till höger en PowwerPoint med sammanfattning av kursen.

En pdf-sammanfattning En sammanfattning av Ma1b (nästan samma)

Quiz

En tipspromenad med sju frågor. Dessutom finns QR-kod, facit och svarstalong. Filerna är Word, mm.

Quizrågor

Jeopardy

En Jeopardy med begrepp från Ma1c. Ladda ner filen och spela upp i PowerPoint.

Man kan dela in klassen i fyra lag som tävlar mot varandra under lagom upprörda former, d v s det blir bra diskussioner om begrepp och bedömning.

Vi har gjort en uppdaterad version av en fil som vi fått av en tidigare kollega som fått den från någon annan. I filen stod det att Gunnilla Dahlblom skapade den så innan publicering kontaktade vi henne och bad om tillstånd. Så här svarade hon:

Hej! Oj, finns den i omlopp fortfarande! Så kul att ni hade glädje av den... Självklart får du sprida den, det var ju därför den skapades en gång i tiden. -- /Med vänlig hälsning Gunilla Dahlblom

Gamla NP att öva på

Formelsamling och datum för nationella prov

I kursens uppstart kommer ni att få en egen formelsamling. Den behöver ni inte kunna utantill men ni måste lära er att hitta i den. Om ni hittar i formelsamlingen, och kan använda det som står där, kommer ni inte ha några problem att klara den här kursen. Se till att ALLTID ha formelsamlingen till hands på lektioner och när ni löser uppgifter hemma!

Formelsamling Ma1c
Datum för nationella prov

Övningsprov

Nu ska vi göra ett gammalt prov för att få en känsla för svårighetsnivån och omfånget. Du kommer att få ladda ner en mapp med alla provets delar samt bedömningsanvisningar. Provet heter Nationella provet vt12 - 1C . Välj övningsprovet här: Exempel på gamla nationella prov

Om du hellre tar en uppgift i taget så finns det en strukturerad sida på Matteboken.se med samma uppgifter där det även finns förklarande videos.

Längre ner på sidan finns en serie gamla prov till Matte A och Matte B. De är från före Gy 11 men ger bra träning

GGB

GeoGebra: En gammal provuppgift finns som fil på GeoGebratube om du vill ladda ner den och jobba vidare själv.

Bedömningsexempel Matematik kurs 1c

Detta Bedömningsexempel Matematik kurs 1c innehåller en representativ samling uppgifter.

Det figurerade alldeles efter införandet av Gy 11.

Lämpliga saker att öva på

Övningsprov NP med KM

Finns ett övningsprov i KM med E-uppgifter som alla gör så snabbt de kan och rättar själva. Det heter: Övningsuppgifter på hela kursen E-nivå. I Kunskapsmatrisen ska du klicka på Typ av test och välja övningsuppgifter.

Därefter ett övningsprov med 14 uppgifter, bara A-uppgifter som ni kan göra ensamma, i par och grupp. Några av dessa uppgifter har ni sett tidigirare och då behöver ni inte göra dem igen om ni kan dem.

Algebraträning

1. Anders Ekvationslösning: Lathund. Det är tyvärr ett par tryckfel i denna lathund. Exempel 1 på distributiva lagen sista ledet har det fallet bort ett y på vänstra sidan. Även i exempel 2 har det blivit ett litet fel där det ska stå 8x2 - 4xy som svar.

Khan Academy

Ni får gärna gå in en kort stund på KhanAcademy. Du kan välja mig som coach så jag kan se hur det går. När du gör övningarna kan du klicka på Add coach längst ned på sidan. Gör det och adda mig.

Mitt ID är hakan.elderstig@gmail.com

Länkar till Khan Academy

1. Enkla ekvationer = Linear Equations
  2. Lös ut en variabel ur uttrycket = Solving for a variable
  3. Räta linjens ekvation. Bra för fysikelever som behöver öva manipulering av uttryck.
  4. Ekvationer med x på båda sidorna = Linear Equations 3
  5. Ekvationer om rörelse = Kinematic Equations Bra repetition för fysikelever!
  6. Khan Academy om Trigonometri
  7. Khan uppgifter om Sannolikhet
  8. Khan om vektorer
  9. Khan om funktioner

Duggor, diagnoser och enkla prov med lösningar

1. Några lösningar till uppgifter vi gjorde på sista lektionen.
  2. veckodiagnos 10.
  3. Lösningar till ett prov