Hållbar utveckling - intro

Syfte

Syftet är även att låta eleverna få bekanta sig med hållbar utveckling och tvinga dem till att ifrågasätta sina egna åsikter om detta.

Mål

• Efter lektionen ska eleverna ha fått sig en uppfattning om vad hållbar utveckling kan innebära och kanske fått en idé om vilken roll teknik spelar i området.

Centralt innehåll

• Teknikens och teknikerns roll med fokus på framtidens teknik och ett hållbart samhälle, till exempel med utgångspunkt i energieffektivisering.

Genomgång (10 min)

Jag skriver upp hållbar utveckling på tavlan och frågar eleverna om de vet vad detta innebär.

• Grupperna kan få ett par minuter på sig att diskutera begreppet och sedan plockar jag ut vissa definitioner från varje grupp.
  • Jag skriver upp Brundtlandsdefinitionen: "Hållbar utveckling är den utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov"
  • Eleverna får en liten stund på sig att tolka detta och vi försöker tillsammans reda ut vad det innebär.

Ommöblering (5 min)

Med hjälp av eleverna ska borden ställas i en rad i mitten av klassrummet så att rummet delas in i två delar.

Tvåvalsövning (15 min)

• På tavlan skriver jag två påståenden: “Hållbar utveckling kan enbart ske genom teknikutveckling” och “Hållbar utveckling kan enbart ske genom att vi förändrar vårt beteendemönster”.
  • De elever som håller med om det ena påståendet får ställa sig på klassrummets ena sida och vice versa.
  • De två olika grupperna får skriva upp argument för det påstående de har valt att hålla med om på papperslappar.

Debatt (15 min)

Den grupp med flest elever får börja med att lägga fram en lapp med ett argument. Den andra gruppen får titta bland sina lappar för att hitta ett motargument som kan passa. Detta fortsätter fram och tillbaka tills lapparna är slut.

Avslutning (5 min)

Eleverna får ett tredje val: “Hållbar utveckling kan ske genom teknikutveckling samt förändring av vårt